ŠAUBAS
“Stāstu krājums ŠAUBAS ir veltījumi dažiem man tuviem dzejniekiem, rakstniekiem un viņu tekstiem. Tie nav klasiķu stilistiski atdarinājumi vai viņu darbos skarto tēmu turpinājumi, bet šo tekstu atbalsošanās manējos. Desmit stāstu — veltījumu — kopsaucējs ir šaubas, jo man tas ir bijis un ir izšķiroši nozīmīgs stāvoklis rakstīšanā.” Osvalds Zebris ir piecu grāmatu autors. Par stāstu krājumu BRĪVĪBAS TĪKLOS (J. Rozes apgāds, 2010) saņēmis Latvijas Literatūras gada balvu. Krājums ir tulkots itāļu un angļu valodā, izdots Itālijā. Romāni KOKA NAMA ĻAUDIS (Dienas Grāmata, 2013) un GAIĻU KALNA ĒNĀ (Dienas Grāmata, 2014) ir nominēti Latvijas Literatūras gada balvai. Romāns GAIĻU KALNA ĒNĀ, kas izdots vēsturisko romānu sērijā Mēs. Latvija, XX gadsimts, vēsta par 1905. gada norisēm Rīgā un topošajā Latvijā. 2017. gadā tas saņēma ES Literatūras balvu, romāns izdots astoņās Eiropas valstīs. Romāns MĀRA (Dienas Grāmata, 2019) vēsta par drosmes izšķirošo nozīmi jauna cilvēka pieaugšanā un vispār — cilvēka tapšanā. Stāstu krājums tapis un grāmatā izdots ar Valsts kultūrkapitāla fonda atbalstu 2021. gada mērķprogrammā KultūrElpa Vāka ilustrācija Roberts Zitmanis Jāņa Esīša vāku datorgrafiskā apstrāde Istaba ir piečurāta Veltīts Rainera Marijas Rilkes Es mācos skatīties. Es nezinu, kā tas notiek, bet Vasīlijs pamodās galīgi nosvīdis. Kreisā roka bija notirpusi, pirmajā brīdī šķita, ka zem vēdera ir salocījusies viņa labā kāja, bet otra roka vispār ir izgaisusi. Tomēr pamodās viņš deguna dēļ — tas neganti niezēja. Acumirklī gan Vasīlijs nevarēja aptvert, kas viņam niez un vai maz niez un kas notiek ar viņa snuķi, taču apjukums drīz vien izgaisa, un viņš ņēmās ar labās rokas biezajiem nagiem sparīgi kasīt degunu. Jā, un tieši tad apjēdza, ka ir pagalam nosvīdis. — Neritīgs. Vairs tas neesu es, — viņš klusi nomurmināja, tad atkārtoja skaļāk un trešo reizi jau pavisam spalgi: — Neesu es! Notirpušo roku durstīja adatiņas, Vasīlijs to pielika pie mitrās pieres, aptaustīja ausi un viegli pieskārās acij. Viņš nepazina nedz savu balsi, nedz ausi, nedz aci. Nosvīdušais ķermenis bija tik nepazīstams, ka to varētu dēvēt par svešķermenību visā tās atsvešinātības pilnībā. — Neritīgs. Kas tas ir? — svešķermenis klukstēja un meklēja, kur varētu paspoguļoties. Vasīlijam bija sākusi drebēt labā roka, un viņš juta, ka, ja mēģinās runāt, balss nerezonēs, un pats runāšanas mēģinājums izsauks zoda trīsēšanu, mēles izkāršanos un nekontrolējamu siekalošanos. No dziļumiem viņš izlaida krietnas gāzes un acumirklī juta, ka matracis zem viņa sēžamvietas kļūst mitrs, tad pamatīgi slapjš, nāca dzirdama pilēšana, tecēšana, izklausījās, ka šķidrums kā no krāna gāžas uz nekrāsotās grīdas. — Mēs reaģējam nevis uz realitāti, bet uz mūsu spriedumu par realitāti. Mēs esam iestrēguši tavā trimo, — svešķermenis turpināja uzbāzties ar prātulām, kas Vasīlijam derdzās, kā saka, dabiski riebjas. — Viņš vairs neredz krāsas, tikai melnu un baltu vien, — tas turpināja, pārejot uz nosodoši apsūdzošu toni un sākot vērtēt Vasīliju, kā saka, no malas. — Viņš, tas garais Egons, tomēr ir nelietis. Mums neesot pārliecināšanas spēju… Tas ceļoties no mazvērtības. Aptaurētais donžuāns, kuru interesē tikai viens. — Mūsu vērtība esot maza… Ir taču, piemēram, skaidri redzams, ka Abelone ir kā traka tieši mūsu dēļ. Kā viņa nostājas ikreiz, kad mēs ienākam kabinetā… Takš, gluži traka! Tā sačukstēšanās, atskatīšanās… un arī tas, ka viņa vienīgā mūsu vārda dienā atnāca ar sarkanu rozi. Ar rozi, rozi, dozi… — Šim atkal ieklemmējas. Vasīlija acis atveras, viņš jūt, ka guļ gultā, ka nevar pakustēties un nespēj aptvert, kur atrodas. Telpa viņam ir sveša, tomēr tā ir patīkama, silta un droša. Nekādu urīna smaku viņš nejūt, šķiet, arī sviedri atkāpušies. Vasīlijs sajūt izsalkumu — dienišķo ēstgribu, kas savādā kārtā bija pagaisusi. Viņš brīnās pats par sevi. — Neviens nebūs. Mēs visi tikai gribam būt kārtīgi paēduši, just sevi kā pilnīgus un piepildītus.
Līdzīgās grāmatas:
|
Žanri
Meklēt grāmatu
|