DIEVA DUSMĪBAS BĒRNI
“Astoņpadsmitā gadsimta latviešiem bija pamats domāt, ka pār zemi nākusi Dieva dusmība. Sācies ar Ziemeļu karu un Lielo mēri, gadsimts noslēdzas ar visskarbākās dzimtbūšanas laikmetu un visu Latvijas novadu iekļaušanu Krievijas impērijā. Šo pārmaiņās mutuļojošo laikmetu Jānis Lejiņš izvēlējies par sava romāna darbības vidi, tēlodams Vidzemes mācītāja Liborija Bēra un viņa dzimtas likteni. Bērs vēlas būt stingrs kristīgi luteriskās dzīvesziņas sargs, taču vai iespējams uzvarēt cīņā, ja tā nonāk pretrunā ar cilvēcību?” “Sen aizgājušie laiki Jāņa Lejiņa rakstītajās rindās, kā allaž, atdzīvojas, kā no teiksmaina pilnības raga birst spraigi notikumi un negaidīti vēstījuma pagriezieni. Viņš plašiem triepieniem iekrāso darbības laukus un iemitina tajos spilgtus raksturus. Gan tos, kuri iet bargā dieva norādītos ceļus, gan tos, kurus vada maigais un saudzīgais mīlestības dievs vai uzticēšanās zeltainajām tūkstošacīm, gan tos, kuri pagriež muguru tikai pret savējiem.” Rakstnieks Triju Zvaigžņu ordeņa kavalieris JĀNIS LEJIŅŠ (1954) latviešu literatūrā ienāca ar stāstu krājumu MŪSU STACIJA (1988). Pēc vairāk nekā desmit gadiem sekoja vēsturisko romānu triloģija ZĪMOGS SARKANĀ VASKĀ: BRĀĻI (2001), ĶĒNIŅŠ (2004), RŪNAS (2009), kas autoram atnesa popularitāti un panākumus. Romāns ĶĒNIŅŠ 2005. gadā saņēma Literatūras gada balvas žūrijas speciālo balvu par vērienīgu un būtisku latviešu nacionālās vēstures un pašapziņas atainojumu, bet RŪNAS ― Literatūras gada balvu (2010). Nākamais vēsturiskais romāns KAMERA OBSKURA ieguva sabiedrisko mediju balvu Kilograms kultūras (2012), kam sekoja romāns VĪRIEŠA SIRDS (2017), savukārt 2021. gadā klajā nāca kopdarbs ar dzīvesbiedri Virdžīniju Lejiņu ― romāns STRAUPES PILSKUNGI. Grāmatas mākslinieks Jānis Esītis Grāmata izdota ar Valsts Kultūrkapitāla fonda atbalstu Māte mīlēja kokus. Martins bija redzējis, kā viņa garāmejot noglāsta stumbru vai pavasarī pieliec kādu zaru un, gandrīz lūpām skardama, kaut ko čukst maigajām, vēl krokotajām lapiņām. Pastorāta dārzā bija kāda īpaša ābelīte, kas bija iestādīta mirušās māsiņas piemiņai. Martins miglaini atcerējās mazo meitenīti, tā visu laiku bija mātes rokās. Māte ābelītei pat bija devusi mirušās meitiņas vārdu. “Sveika, Helēnīt!” viņa smaidīdama teica un noglāstīja kociņa gludo stumbru. Martinam un Jēkabam tas patika, bet Johans tad vēl bija pārāk mazs un turējās pie mātes brunčiem. Kad tēvs to uzzināja, viņš ļoti sadusmojās un aizliedza mātei tur ņemt līdzi bērnus. Tajā vakarā tēvs ar māti nepārmija ne vārdu, bet vēlāk, jau gultā būdams, Martins cauri sienām dzirdēja tādu kā klusinātu pērkona ducināšanu. Zēns pazina tēva dusmu balsi. Otrā rītā māte bija bāla un tēvs uz viņu skatījās ar piemiegtām acīm. Martins nezināja, kāpēc tā notiek, bet viņam bija ļoti bail. Tikai tagad Martins nojauta, ka mātes mīļajai ābelītei varētu būt kāds sakars ar todien nocirsto ozolu, ko tēvs sauca par elkdievības altāri.
Līdzīgās grāmatas:
|
Žanri
Meklēt grāmatu
|